Asiakastarina: Sidosryhmäkysely osana Porokylän Leipomon vastuullisuustyötä

Porokylän Leipomo on perheyritys Pohjois-Karjalasta, joka työllistää 180 henkilöä. Yrityksen päätuotteita ovat ruisleivät ja gluteenittomat leipomotuotteet. Porokylän Leipomon visioksi on muodostunut olla Suomen arvostetuin leipäbrändi, jonka ruisleipä valitaan, kun halutaan parasta.

Porokylän Leipomo päätti lähteä kehittämään vastuullisuustyötään ja kartoittaa, mitä heidän tärkeimmät sidosryhmänsä odottavat ja arvostavat. 

"

Yhteistyö Graniitin kanssa oli mukavan välitöntä. Yhteistyön tulokset käytiin kiinnostavalla tavalla läpi, nostaen merkitykselliset seikat esiin. Projektin johtaminen sujui heiltä erinomaisesti, sisällöt sparrailtiin yhdessä valmiiksi ja aikatauluissa löytyi joustoa, vaikka työlle oli valittu nopea toteutustahti, kertoi leipomon viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Laura Hyvärinen.

Lähtökohtana tiedon hankinta

Porokylän Leipomon tavoitteena oli selkeyttää vastuullisuustyötään ja ymmärtää, mitkä vastuullisuusnäkökohdat ovat merkityksellisimpiä heidän eri sidosryhmilleen. Yritys oli tunnistanut tarpeen kehittää vastuullisuustoimiaan ja viestintäänsä, jotta se voi vastata asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa kasvaviin odotuksiin. Porokylän vastuullisuustyön kulmakivenä on ollut oman toiminnan päästöjen selvittäminen ja koko arvoketjun päästöjen alentaminen, mikä ei onnistu ilman tehokasta sidosryhmätyötä. Kyselyn avulla toivottiin saavan tietoa, mikä auttaisi heitä suuntaamaan ja priorisoimaan vastuullisuustoimiaan tehokkaammin.

Kyselyn toteutus 

Toteutimme Porokylän Leipomolle sidosryhmäkyselyn, jonka avulla kartoitettiin sidosryhmien näkemyksiä ja odotuksia yritysvastuusta. Kysely perustui EU:n kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) kymmeneen vastuullisuusteemaan. Kysely lähetettiin yhteistyökumppaneille, asiakkaille, omistajille, kuluttajille ja henkilöstölle. Työskentelimme tiiviisti Porokylän Leipomon kanssa, sparraten kyselyä ja analysoiden tuloksia.  

Tulokset priorisointityön tueksi

Porokylän Leipomo pääsi hyödyntämään kyselyn tuloksia vastuullisuusviestinnässä ja -strategian suuntaamisessa sekä vastuullisuustoimien priorisoinnissa. Kyselyn tulokset tarjosivat yritykselle arvokasta tietoa vastuullisuustyön kehittämiseen. Sidosryhmien palautteen perusteella Porokylän Leipomo pystyy selkeyttämään ja priorisoimaan vastuullisuustoimiaan, mikä parantaa heidän kykyään viestiä vastuullisuudestaan asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Kyselyn avulla yritys sai myös ymmärrystä siitä, mitkä vastuullisuuden näkökohdat ovat erityisen tärkeitä asiakkaille, mikä taas vahvistaa asiakasuskollisuutta ja brändin arvoa. 

Ota yhteyttä

Alan vahvimmat asiantuntijat

Ota yhteyttä niin keskustellaan, miten voimme auttaa menestymään liiketoiminnan muutoksissa sekä IT-projekteissa varmistaen aina menestyksekkään läpiviennin.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä niin keskustellaan miten voimme auttaa menestymään liiketoiminnan muutoksissa sekä It projekteissa varmistaen menestyksekkään läpiviennin.